Sterk Huis ontwikkelt serious game ‘The Gate’: voor en door jongeren van de crisisopvang

Stel, je hebt als jongere te maken met een onveilige thuissituatie. Op een dag (of nacht) word je uit je vertrouwde omgeving weggerukt en kom je op de crisisopvang terecht, waar je niets of niemand kent. Via beveiligers, toegangspasjes, schuifdeuren en liften beland je in een kamer. Daar valt de stilte. Je vraagt je af: hoe lang blijf ik hier, wanneer ga ik terug naar school, wanneer zie ik mijn vrienden weer?

“Veel jongeren die onverwacht in een instelling terechtkomen, weten niet wat hen overkomt”, vertelt ambulant hulpverlener Renée van Gorp. “Terwijl (vaak) de moeder met een hulpverlener de gebeurtenissen en het papierwerk doorneemt, blijft de jongere met vragen achter. Dit moet anders. De jongeren hebben recht op een warm welkom, met uitleg over de (nog) onbekende plek en wat hen te wachten staat, op een manier die past bij hun belevingswereld. Speciaal voor hen ontwikkelen we daarom een serious game, The Gate, waarmee ze spelenderwijs kennismaken met de crisisopvang van Sterk Huis.”

“Toen ik de opvang binnenkwam, voelde ik me bekeken. Ik wist niet goed wat er met me zou gebeuren.” – Sofia (15)

“Het was er kil. Ik kende er niemand.” – Chris (18)

Let the game begin

Het idee voor een serious game (een spel met een leerdoel) werd enthousiast ontvangen en leverde Sterk Huis financiële ondersteuning op vanuit het Innovatienetwerk Jeugd en Stichting Kinderpostzegels. “Met het gewonnen geldbedrag hebben we – in samenwerking met SNENS Kunsteducatie – een aantal creatieve workshops georganiseerd voor jongeren van Sterk Huis en een middelbare school om inspiratie op te doen voor de game”, aldus Renée.

De verzamelde input was waardevol voor Maarten van Broekhoven, zelfstandig gamedesigner van Studio Rightside, die aan de slag ging met de trailer van de game. “De input was heel divers, maar over één ding waren veel jongeren het eens: als je bij Sterk Huis binnenkomt, voelt het een beetje als een gevangenis. Een grijze omgeving met felle lichten en beveiligers, waar je je bekeken voelt.”

Quests

Maarten: “Die input heb ik vertaald naar een game, The Gate (verwijzing naar De Poort, crisisopvang van Sterk Huis), waarin je als speler in een soort ondergrondse instelling terechtkomt en op zoek gaat naar positiviteit. In het begin is de gamewereld vooral grauw en grijs, maar hoe meer doelen (quests) je behaalt, hoe kleurrijker de wereld wordt.”

“Ik heb geleerd dat het beter is om positief te blijven. Vanuit hier wordt het alleen maar beter.” – Sofia

“Ik leerde er steeds meer mensen kennen. Waardoor ik weer plezier in het leven zag.” – Chris

Press start to continue

“De trailer van de serious game is inmiddels gereed”, vult Sabine Donders van Mediaeigenwijs, coördinator van het project, aan. “Nu willen we de demo doorontwikkelen tot een speelbare game, het liefst in samenwerking met andere opvanginstellingen door het hele land. The Gate moet namelijk makkelijk en subtiel zijn aan te passen aan de identiteit van andere afdelingen en organisaties, zodat het spel toegankelijk wordt voor een brede doelgroep.” Renée: “Dus wij zijn benieuwd: wie ‘speelt’ met ons mee?”

Next level

Op 2 oktober 2020 is de lancering van de trailer van The Gate in de Tilburgse LocHal. Daarna gaan we door naar het volgende level: de doorontwikkeling van de serious game.

Wil jij of jouw organisatie The Gate verder met ons spelen? Bekijk (na 2 oktober) de trailer op onze website en mail naar reneevangorp@sterkhuis.nl of sabine@mediaeigenwijs.nl.