Vrouwenopvang in de corona-crisistijd

Hoe gaan wij bij Sterk Huis om met de corona crisis? Onze medewerkers bloggen de komende weken over hun ervaringen in deze bijzondere tijd. Vandaag is Andrea de Visser aan het woord. Andrea werkt op de afdeling vrouwenopvang. De corona-tijd brengt wat uitdagingen met zich mee. Hoe ervaart Andrea dit?

Sterk Huis heeft ruim 90 cliënten in de opvang. Medewerkers zetten zich dag en nacht in om de opvang, begeleiding en behandeling zo goed mogelijk voort te zetten. Het leven op de opvang gaat gewoon door, ondanks de corona-crisis. Een van de cliënten merkte op: “Nu weet iedereen in Nederland hoe het is om met code rood te leven.” Toch ervaren ze wel wat uitdagingen op de afdeling.

Samen staan we sterk

“Velen in Nederland vinden het lastig om thuis te werken, het gezinsleven draaiende te houden én huiswerk te maken met de kinderen. Probeer dat dan maar eens voor elkaar te krijgen als je net uit een extreme situatie komt, vanwege veiligheid niet meer naar buiten mag (code rood) en wanneer de moeder of kind kampt met trauma’s en gedragsproblemen.”

“We zijn dan ook ontzettend  blij met het dagprogramma voor kinderen, dat sinds de start van de ‘intelligent lockdown’, door onze collega’s van de academie is opgezet. Dit geeft wat meer lucht in de vrouwenopvang, want hierdoor hebben de moeders in de opvang een paar uur per dag ruimte voor hun eigen problematiek. Ook werken scholen in de regio, sinds vorige week, hard mee om een plek op school te bieden aan kinderen uit deze kwetsbare gezinnen. Dit is echt ongelooflijk waardevol!”

De RIVM richtlijnen in de hulpverlening

“Hoe houd je 1,5 meter afstand, bij het observeren van een traject van moeder en kind? Hoe bied je nabijheid aan cliënten die door trauma’s juist behoefte hebben aan een knuffel? Wat doe je met de kinderen van een moeder die op haar kamer geïsoleerd is vanwege klachten? Hoe ga je om met tieners die zich niet aan de richtlijnen houden? Dit zijn een van de grootste uitdagingen voor de medewerkers in de opvang, omdat het opvolgen van de RIVM richtlijnen op deze doelgroep averechts werkt. Maar wat kunnen wij dan wel doen? We proberen nog extra de verbinding te zoeken, helaas niet door fysiek contact maar juist door met elkaar in gesprek te gaan. Al weken beperken onze medewerkers hun sociale contacten sterk, omdat we natuurlijk continue in contact staan met cliënten en andere collega’s. Daarnaast blijven we de risico’s van corona uitleggen en we proberen te voorkomen dat cliënten weglopen en daardoor op een andere manier in een onveilige situatie terecht komen.”

Alle hens aan dek

“Alle hens aan dek betekent ook echt alle hens aan dek bij Sterk Huis. Iedereen helpt mee om de belangrijkste processen draaiende te houden. De zorgafspraken moeten doorgaan; dit gebeurt nu vooral digitaal, maar als het een meerwaarde heeft ook face to face. Samen met het crisis interventie team, de online chat, pleegzorg en ambulante teams, doen we er álles aan om moeilijke situaties op te lossen en mensen te ondersteunen waar nodig.”

“Iedere dag leren we bij en sturen we bij, om in deze vreemde situatie zo goed mogelijk te handelen voor onze cliënten en medewerkers.”