Vandaag start de week tegen kindermishandeling. Tijdens deze week staan de verhalen van professionals, ouders en kinderen centraal. Wat heeft hen geholpen in de strijd tegen kindermishandeling? Al jaren zijn de cijfers bij kindermishandeling schrikbarend hoog. Gemiddeld heeft één kind in de klas te maken met geweld. En er lijkt maar geen daling in de cijfers te komen. Laten we anders doen, dachten Garage2020 Brabant, Taskforce Kindermishandeling en Sterk Huis.
Stel je eens voor: je bent een meisje, Julia, van 9 jaar. Je ouders hebben geen aandacht voor je, je wordt zonder eten naar school gestuurd, elke avond lig je wakker omdat je ouders feestjes met harde muziek geven en soms wordt je vader zo boos dat hij je pijn doet. Is dat normaal? Gebeurt dat bij al je klasgenootjes? Kinderen die kindermishandeling meemaken, voelen zich vaak te weinig gezien en gehoord.
Kinderen een stem geven
In de afgelopen jaren zijn er veel campagnes en initiatieven geweest die zich richten op het signaleren en melden van kindermishandeling door omstanders. Dat is hartstikke belangrijk geeft Lian Smits, bestuurder van Sterk Huis aan. ‘’Maar we kunnen kinderen misschien ook helpen om zelf aan te geven dat iemand hen pijn doet. Vaak weten kinderen niet dat het niet normaal is dat ze worden mishandeld of verwaarloosd, maar voelen ze wel angst, verdriet of woede. En kinderen zijn altijd loyaal naar hun ouders. Dus het is ook moeilijk om te weten of te voelen. Misschien weten kinderen ook niet waar ze terecht kunnen voor hulp. We moeten kinderen helpen bij het zelf herkennen en voelen van geweld. Ze helpen om iets te kunnen doen. In plaats van wachten en hopen dat iemand in de omgeving van het kind de kindermishandeling signaleert. We geven kinderen een stem’’.
Werelden komen samen
Vanuit die gedachte is de animatie ‘Blue’ ontwikkeld. Het idee is ontstaan tijdens een hacketon van Garage2020. Deelnemer Garage2020: ‘Blue is een animatie die in beeld komt bij Youtube filmpjes die door kinderen gekeken worden. Ons idee is dus eigenlijk heel erg simpel. Het is een betaalde advertentie die we tonen voor filmpjes waar veel kinderen naar kijken. Bij Garage2020 komen verschillende werelden samen, zoals ontwerpers, filosofen, marketing- en zorgprofessionals. We leren van elkaar om zo tot innovaties te komen om problemen binnen de jeugdzorg aan te pakken. Met Blue gebruiken we een veel gebruikte marketingtechniek in het sociaal domein. Het sociaal domein kan daar nog veel meer gebruik van maken.’’
De animatie toont een avatar, genaamd Blue. Blue is slachtoffer van kindermishandeling. Zijn ouders hadden vroeger geen aandacht voor hem en waren teveel bezig met eigen problemen. Blue vertelt kinderen dat het niet oké is als iemand je pijn doet en dat er hulp is. Zo geeft Blue aan dat je kan praten met een volwassenen of bellen met de kindertelefoon. Met de animatie hopen de organisaties dat kindermishandeling eerder stopt. Dat Kinderen eerder aan de bel trekken als er thuis iets gebeurt wat niet oké is. De campagne gaat 18 november, bij de start van de week tegen kindermishandeling live.
Kijk op www.zorgenomeenkind.nl/blue voor de animatie