Aftrap sexting campagne van WE CAN Young Tilburg

Veertien changemakers (15 – 18 jaar) ontwikkelen campagne met landelijke potentie

Sexting is niet alleen een thema dat hoog op de agenda staat van Kompaan en De Bocht, ook politiek, onderwijs en politie zien de ernst van de huidige situatie in. Dat blijkt wel uit de tot de laatste stoel gevulde grote zaal van het Factorium in Tilburg. Op 27 november 2014 werd hier de sexting campagne, ontwikkeld door de changemakers van WE CAN Young Tilburg, afgetrapt. Belangrijkste boodschap: het heeft geen zin om sexting te verbieden bij jongeren, dus neem ze mee in wat wel en wat niet kan.

Marjolein Kock, medewerkster van Kompaan en De Bocht, richtte zich voor haar afstudeeronderzoek ‘Sexting, I think I love you’ op de problemen die sexting met zich mee kan brengen. Als student Sociale Studies won ze met haar onderzoek de Denk Groter Prijs van Fontys. Tijdens de aftrap van de sexting campagne vertelt Marjolein waar het gevaar van sexting ligt: “Je bent verliefd en denkt dat die liefde wederzijds is. In vertrouwen stuur je een sexy foto of filmpje van jezelf naar de ander. Heel opwindend en spannend. Tot het verkeerd gaat. Het moment waarop het misgaat is als de ontvanger sexting beelden zonder toestemming deelt met anderen. Uit wraak of als ‘grap’ kan jouw naaktbeeld bij klasgenoten, vrienden of familie terechtkomen. Zelfs bij wildvreemden, want online verspreidt materiaal zich razendsnel.”

Niets doen is geen optie

Uit de hand gelopen gevallen van sexting kunnen volgens Marjolein het best bestreden worden door direct actie te ondernemen. “Met zijn allen – ouders, school, professionals – moeten we zo snel mogelijk weer een veilig klimaat voor de jongeren creëren.” Een van de belangrijke bevindingen uit het onderzoek van Marjolein is dat sexting zo snel mogelijk na signalering van het incident (school)breed bespreekbaar gemaakt moet worden. “Niets doen is geen optie.”

Sexting campagne van WE CAN Young Tilburg

De changemakers van WE CAN Young Tilburg zijn samen met Marjolein aan de slag gegaan met hun ideeën hoe jongeren bewust te maken van de gevaren van sexting. Want wie beter dan jongeren zelf weten hoe je jongeren het best kunt bereiken? De changemakers van o.a. het Theresialyceum, Koning Willem II College, de Rooi Pannen en de Frater van Gemertschool zijn gekomen tot de campagneslogan: ‘onuitwisbaar’. Met als beeld sexting-tatoeages op een jongen en meisje. “Want net als bij een tatoeage hoef je maar één keer de keuze te maken om een naaktbeeld te versturen, maar zijn de gevolgen permanent”, verklaart één van de changemakers.

Bewondering van Johnny de Mol

De sexting campagne wordt regionaal uitgerold, met posters, flyers, ansichtkaarten en gadgets. Uitvalsbasis is de dynamische website onuitwisbaar.nu, die continu vernieuwd wordt. “Is het ook niet leuk om een app te ontwikkelen?”, oppert BN’er Johnny de Mol, die de changemakers persoonlijk kwam feliciteren met hun mooie campagne. “Daar is geld voor nodig, dus ik hoop dat de politici in de zaal goed opletten”, wordt er met een serieuze ondertoon gegrapt.

JeugdzorgDuim voor de changemakers

Brigitte van Haaften, gedeputeerde van de provincie Noord-Brabant, heeft een grote verrassing voor de changemakers van WE CAN Young. Die winnen namelijk de JeugdzorgDuim November 2014, voor bijzonder goede initiatieven in de jeugdzorg. “Ik hoop dat deze campagne landelijke navolging krijgt”, benadrukt Van Haaften. Het resultaat: veertien glunderende changemakers. Wij zijn dan ook hartstikke trots op Dorian Pijnenburg, Els de Jong, Mehdi Ababa, Anna Boon, Sterre van den Boogaard, Bo Jespers, Narmatha Tharmalingam, Merijn de Beer, Anne van Dun, Jasper de Kok, Michelle van Doremalen, Victor Emmen, Twan van den Broek en Christel van den Molengraaf.

Seksuele normen veranderen continu

Dagvoorzitter van de aftrap van de sexting campagne is Lou Repetur, expert in de aanpak van seksueel geweld. Zij zegt: “Sexting is een onderdeel van gezond seksueel gedrag. Seksualiteit is namelijk geen statisch verschijnsel. Waar het in de jaren ‘50 al ver ging om iemands hand vast te houden, waren in de jaren ‘60 drie partners tegelijk nog niet gek genoeg. Wat kan is aan de cultuur en normen en waarden van het moment gebonden. Met de technische middelen van nu heeft seksualiteit andere uitingsvormen gekregen, waaronder cyberseks. Het heeft geen zin om jongeren dat te verbieden. Verstandiger is om ze mee te nemen in wat wel en wat niet kan. De excessen bij sexting komen meestal voort uit onwetendheid. Preventief ingrijpen kan sexting dus behapbaar maken.”

Naaktbeelden duiken op bij pedofielen

Peter Rens is Teamchef bestrijding kinderporno van de politieregio Midden en West Brabant en Zeeland. Op zijn afdeling komt er iedere dag minstens één melding van een exces na sexting binnen. Rens wijst erop dat volgens artikel 240b van het strafrecht het in feite klopt dat het ook om verspreiding van kinderporno gaat als een minderjarige seksueel getint materiaal van een andere minderjarige rondstuurt. Jongeren die zich daar schuldig aan maken, krijgen dan ook een aantekening in hun strafblad, waardoor ze geen verklaring omtrent gedrag meer kunnen krijgen. Rens: “Naaktbeelden die door jongeren in al hun onschuld worden verstuurd, kunnen we zelfs jaren later nog tegenkomen in onderzoek naar pedofielennetwerken.”

Definitie van sexting

Sexting is het verspreiden of delen van seksueel getinte foto’s, films of berichten via telefoons of andere mobiele media. De term verwijst naar ‘sex’ (de seksuele inhoud) en ‘texting’ (sms/mms). De term werd voor het eerst gebruikt in de 21ste eeuw.

Cijfers en feiten

  • 80 procent van wat er op internet te vinden is, heeft te maken met seksualiteit;
  • 93% van de jongeren tussen 6 – 18 jaar zit op internet;
  • 100% van de jongeren tussen 15 – 17 jaar zit op internet;
  • Uit groot onderzoek in 2012 blijkt dat 8% van de jongens en 4% van de meisjes zich naakt heeft laten zien voor de webcam;
  • Datzelfde onderzoek toont aan dat 6% van de jongens en 2% van de meisjes wel eens seksueel getinte beelden heeft doorgestuurd. Dat lijkt weinig, maar de gevolgen zijn groot.

Meer informatie:

www.onuitwisbaar.nu

www.wecanyoung.nl

 

 

Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Sterk Huis houd je op de hoogte
ErrorHere