Persona’s
Het ontwikkelen van persona’s is een essentieel onderdeel van het leveren van effectievere zorg in de jeugd- en gezinshulpverleningssector. Persona’s zijn fictieve representaties van de verschillende soorten mensen die baat hebben bij jeugdzorgdiensten, zoals kinderen, jongeren, ouders en verzorgers. Bij Sterk huis willen we beter begrijpen hoe onze doelgroep eruit ziet, en waar de doelgroep vandaan komt. Dit gedachtengoed past bij onze tweede pijler: eerder signaleren en voorkomen.
Waarom vinden we bij Sterk Huis persona’s belangrijk, en wat leert het ons?
- Het helpt bij het beter begrijpen van de doelgroep: Door persona's te ontwikkelen, kunnen we een diepgaand inzicht krijgen in de behoeften, uitdagingen, waarden en prioriteiten van de doelgroep. Dit kan helpen om beter te begrijpen hoe we deze mensen het best kunnen helpen en ondersteunen.
- Het helpt ons om ons hulpaanbod beter aan te passen op de doelgroep: hulpaanbod is afgestemd op de behoeften en voorkeuren van de verschillende doelgroepen. Dit kan leiden tot meer effectieve interventies en betere resultaten.
- Het verbetert de communicatie: Persona's helpen bij het ontwikkelen van een gemeenschappelijke taal tussen hulpverleners en de doelgroep. Door zich te verplaatsen in de verschillende persona's die zijn ontwikkeld, kunnen hulpverleners effectievere communicatie inzetten die is afgestemd op de behoeften van de doelgroep.
- Het verhoogt de betrokkenheid van de doelgroep: De persona’s van Sterk Huis zijn gemaakt met de doelgroep. Onze cliënten hebben middels de methodiek van movisie zelf de persona opgebouwd.
- Het bevordert empathie: Door ons te verplaatsen in de verschillende persona's die zijn ontwikkeld, kunnen we beter begrijpen wat de doelgroep doormaakt en ons beter inleven in hun situatie. Dit kan leiden tot betere interacties en meer effectieve ondersteuning.
Een overzicht van de persona’s bij Sterk Huis
Bij Sterk Huis hebben we verschillende persona’s ontwikkeld die symbool staan voor de verschillende cliëntgroepen. De Persona’s zijn gecreëerd samen met onze eigen cliënten. Op basis van hun hun eigen ervaringen. De cliënten hebben alles samen met de onderzoekers ontwikkeld. Van de tijdslijn tot de gebeurtenissen. Van haarkleur tot de stijl van kleding. Voor iedere persona maken we een animatie, een factsheet en een infographic. De animatie vertelt het verhaal van de persona. In de infographic lees je aanvullende informatie over de doelgroep. Het verhaal van de persona staat niet op zichzelf. Het is één van de vele kinderen, jongeren, vrouwen, mannen en gezinnen met deze problemen.
Werken met persona’s valt onder het Smart Start denken, waarbij we problemen eerder willen signaleren en hierop anticiperen. Wil je zelf met persona’s aan de slag? Lees er meer over in onze toolkit op besmartstart.nl