De tweede coronagolf raakt ook Sterk Huis, maar … “We kunnen het aan!”

speelruimte van kinderen in de opvang

We zitten midden in de tweede coronagolf. Ook bij Sterk Huis kunnen we daar niet omheen. Ook wíj hebben te maken met besmettingen binnen de opvang. Hoe we daarmee omgaan? Andrea de Visser, manager de vrouwen- en mannenopvang, praat ons bij.

“Sinds de begintijd van corona volgen wij de richtlijnen van het RIVM en de GGD”, vertelt Andrea. “Tevens hebben we ons eigen stevige protocol, met ruimte voor maatwerk voor onze cliënten en medewerkers. Bij een positieve testuitslag schakelen we snel, pakken we terug op wat we al weten, leggen we contact met de GGD, voeren we een bronnenonderzoek uit, brengen we de scholen van onze minderjarige cliënten op de hoogte én zorgen we dat het primaire proces draaiende blijft.”

Goede maatregelen
“Het aantal coronabesmettingen binnen onze opvang is de afgelopen weken toegenomen, maar gelukkig niet schrikbarend. Op een aantal afdelingen zijn cliënten en medewerkers met corona, waarbij de meeste besmettingen binnen gezinnen plaatsvonden. Dankzij onze snelle aanpak en goede maatregelen is het ons gelukt om verdere verspreiding tegen te gaan.”

We blijven klaarstaan
“Het eerste wat je bij een coronabesmetting doet, is per afdeling vaststellen wat de impact is en communiceren over de quarantaineperiodes en -regels. Daarbij blijf je altijd klaarstaan voor je cliënten, binnen alle beperkingen. Het is mooi om te zien hoe goed ons dat lukt. We doen het echt met elkaar. Zo nemen de collega’s van de Steeds Sterker Academie regelmatig contact op met cliënten in quarantaine, via FaceTime of andere digitale middelen. Of ze zetten spelletjes klaar voor moeders met kinderen. Ook collega’s uit andere teams springen bij. Onze thuiswerkende hulpverleners bellen vaak met onze cliënten in quarantaine, zowel met mensen die in isolatie zitten als met klachtenvrije mensen die nu ook beperkt zijn in hun bewegingen.”

Contactmomenten
“Met de meeste mensen die in quarantaine zitten, hebben we vooral digitaal contact. Maar soms is ook face-to-face-contact nodig, bijvoorbeeld bij een belangrijk gesprek. Dan zie je mensen dus echt met beschermingspakken en -brillen, handschoenen en medische mondkapjes naar binnen gaan, helemaal volgens de richtlijnen. Het liefst zo kort mogelijk, maar wel zodat we zien dat het mentaal nog goed gaat met iedereen. Het is niet makkelijk voor cliënten om zo lang in een eigen ruimte te zitten. Daarom laten we gezinnen die echt in isolatie zitten, die dus positief getest zijn, ook regelmatig naar de tuin gaan om een frisse neus te halen. Dit gebeurt bijvoorbeeld in een ochtendblok, via een eigen doorgang zodat ze niemand tegenkomen.”

Geen totale quarantaine
“Wij vinden het belangrijk om goed in contact te blijven met onze cliënten. Zowel met positief geteste cliënten als met alle andere cliënten die nu in quarantaine moeten blijven. Iedereen heeft menselijk contact nodig en kwalitatieve hulpverlening, waardoor we niet in totale quarantaine of afzondering gaan. Alles verloopt volgens de richtlijnen. Denk ook aan de eetmomenten. Dat gebeurt nu niet meer gezamenlijk, maar in buffetvorm, waarbij mensen om de beurt hun eten halen en meenemen naar de eigen unit. Vanzelfsprekend mét de juiste hygiënemaatregelen. Daarvoor ook veel dank aan onze facilitaire dienst, die voor een verdubbeling van de schoonmaakactiviteiten en de juiste beschermingsmiddelen zorgt.”

Supertrots
“Deze tijd vraagt extra veel van ons, maar we kunnen het aan. Omdat ook veel medewerkers in quarantaine zitten, hebben we onze bezetting op de groepen flink teruggeschroefd. Veel extra werkzaamheden, zoals het maken van roosters of het bellen met de GGD, zijn overgedragen aan de thuiswerkers. Zo kunnen de medewerkers op de groepen zich op de cliënten focussen. Het is geweldig hoe iedereen omgaat met deze tweede golf. Ik ben supertrots op alle collega’s die aan de frontlinie staan, die in oplossingen denken in plaats vanuit angst of weerstand. Zij laten het werk gewoon doorgaan en passen hun privéleven hierop aan. Alleen maar complimenten daarvoor.”

Geruststellend
“Als je een besmetting in een 24-uurs setting ontdekt, ben je eigenlijk al te laat om verspreiding te voorkomen. Voordat je klachten krijgt, ben je soms al twee dagen besmettelijk. Maar doordat we bij klachten echt meteen de juiste maatregelen hebben getroffen, konden we een verdere verspreiding van het virus snel indammen. Buiten de mensen die direct besmet zijn geraakt, zijn er geen nieuwe besmettingen bijgekomen. Dat is geruststellend. Wat we verder hebben geleerd, is dat er nauw contact nodig is voor besmetting. Dus als je de maatregelen van de GGD goed naleeft, is er weinig om je zorgen over te maken. Wij doen er alles aan om onze cliënten en medewerkers deze veiligheid te bieden.”