Campagne over gedwongen jongensprostitutie wint Vakjuryprijs NRC Charity Awards!

Onze campagne om aandacht te vragen voor gedwongen prostitutie van jongens, heeft de Vakjuryprijs van de NRC Charity Awards 2019 gewonnen. Dat werd gisteravond bekend gemaakt in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam, waar we samen met 20 andere charitatieve instellingen in spanning afwachtten.

De Vakjury, onder leiding van NRC hoofdredacteur Peter Vandermeersch heeft het volgende gezegd: ‘De advertentie is sterk in zijn eenvoud. Omdat het beeld zo echt is, komt het direct binnen. De boodschap is echt voelbaar.’ Met de vakjuryprijs winnen we een 1/1 advertentie in het NRC Handelsblad en een advertentie op nrc.next ter waarde van €31.400,-.

Studenten Luke Vermeulen en Rosa Zwiers van de Willem de Kooning Academie hebben samen met Fier, CKM en Sterk Huis de campagne ontwikkeld. De campagne bestaat uit een 1/1 printadvertentie in het NRC Handelsblad en een online banner op nrc.next. De printadvertentie lijkt op een supermarktadvertentie waarin een jongen van 14 jaar zichzelf aanbied met 10 minuten seks voor €50,- . Wie verder leest, naar jongensook.nl gaat of het telefoonnummer belt, komt erachter dat deze jongen gedwongen is om dit op te schrijven.

Meer aandacht nodig

De campagne is ontwikkeld om de aandacht te vestigen op de verborgen wereld van gedwongen prostitutie en seksuele uitbuiting van minderjarige jongens. Een duistere wereld die in stand wordt gehouden door manipulatie en bedreiging, maar ook door grote taboes.

Fier, CKM en Sterk Huis geven aan: ‘Wat goed dat deze campagne een NRC Charity Award krijgt; het is zo belangrijk dat er aandacht voor seksueel misbruik van jongens komt. Bij gedwongen prostitutie en mensenhandel wordt vaak aan meisjes gedacht, de zogenaamde loverboyslachtoffers. Maar dat er in Nederland ook minderjarige jongens worden aangeboden voor betaalde seks, dat is voor velen onbekend of zelfs ondenkbaar. Ook jongensslachtoffers verdienen aandacht en hulp.’

Fier en Sterk Huis zijn de enige organisaties in Nederland die hulp en opvang bieden aan jongens die slachtoffer zijn geworden van seksueel misbruik, mensenhandel en/of loverboyproblematiek. Ook het Centrum Kinderhandel Mensenhandel wil dit thema zichtbaar maken. We hopen dat slachtoffers door een campagne zien dat wat ze overkomt niet normaal is. Dat jongens zien dat ze niet de enige zijn, na gaan denken over wat ze is overkomen en hulp gaan zoeken.

De NRC Charity Awards zijn in 2011 in het leven geroepen op initiatief van NRC en bedoeld om zowel grote als kleinere goede doelen te ondersteunen bij het bereiken van bestaande en nieuwe donateurs, vrijwilligers en ambassadeurs.