Werken op een behandelgroep. Hoe is dat eigenlijk?

pedagogisch medewerker

Gijs is pedagogisch medewerker bij Sterk Huis. Op dit moment staan er binnen zijn team twee vacatures open. Ben je nieuwsgierig en wil je graag meer horen over dit werk? Gijs vertelt over zijn baan en wat je kunt verwachten als je op een van onze behandelgroepen komt te werken.

“Je bent een voorbeeld en je bouwt echt een mooie band op”

Gijs, kun je kort uitleggen wat jouw werk inhoudt?


Ik sta op een behandelgroep van kinderen tussen de 6 en 14 jaar. Dit zijn kinderen die stuk voor stuk last hebben van traumatische ervaringen in hun verleden en daardoor onder andere te maken krijgen met hechtingsproblematiek. Zo zie je vaak dat jongeren zich ouder of juist jongeren gedragen dan hun eigen leeftijd.

De kinderen wonen onder onze begeleiding bij Sterk Huis. We hebben leuke tijden en spelen veel spelletjes met elkaar, maar ook krijgen we te maken met moeilijke gesprekken en lastige situaties. Daarnaast rapporteren we elke dag over de kinderen, om bijvoorbeeld voortgang bij te houden.

Wat maakt het werken bij Sterk Huis zo mooi?


Het werken in dit team, wat inmiddels zelfs als een soort familie voelt, vind ik erg leuk. Het is niet te vergelijken met een andere baan. Je staat namelijk garant voor elkaars veiligheid. Het is van belang dat je je teamleden goed kent. Ook haal ik echt voldoening uit een geslaagd behandelingstraject van een van de kinderen. Dit is waar we samen elke dag naartoe werken.

Hoe ziet een ‘standaard’ werkdag er uit voor jou?


Een werkdag is eigenlijk nooit standaard bij ons, geen dag is hetzelfde! Vanmorgen stond mijn wekker om 6:00 uur, zodat ik klaar was voor de eerste die naar school vertrok. Dan ontbijten we samen en moet ik veel ondersteuning bieden bij het klaarmaken voor school. De kinderen hoeven niet allemaal tegelijk op te staan, daardoor kan ik ze persoonlijk begeleiden. Maar dat betekent ook dat het voor mij een drukke ochtend is. Dat is niet altijd even makkelijk, kinderen hebben soms nou eenmaal een ochtendhumeur.

Als de kinderen naar school zijn, ga ik aan de slag met mijn mentortaken. Iedere medewerker heeft minstens één ‘mentorschap’. Dit houdt in dat je het directe aanspreekpunt bent voor een van de kinderen op de groep. Vandaag heb ik bijvoorbeeld verschillende fondsen aangeschreven omdat een van mijn mentorkinderen nieuwe kleren nodig heeft.

Om 14:00 uur is de overdracht en beginnen andere medewerkers aan hun dienst. Zij gaan dan bijvoorbeeld kinderen ophalen van school en zorgen voor de dagdagelijkse taken die gedaan moeten worden. Tijdens de overdracht wordt besproken wie wat gaat doen, hoe het met de kinderen gaat en waar we de focus op gaan leggen. Om 17:15 uur eten we samen, werken we aan de werkdoelen van de kinderen gekoppeld aan het behandeldoel en hebben de kinderen vrije tijd tot 19:00 uur, dan kijken we het jeugdjournaal. Daarna leggen we de kinderen langzaamaan allemaal in bed. Dan heb je als begeleider tijd om nog wat laatste dingen te doen, voordat je ook naar bed toe gaat.

Waarom zou je anderen aanraden om jullie team te komen versterken?


Sterk Huis is een organisatie die heel veel kennis in huis heeft. Ook op het gebied van scholing wordt veel aandacht besteed aan de medewerkers, wat je tijdens je werk weer kan inzetten. Het is in dit werk zeker belangrijk dat je stevig in je schoenen staat, maar daar krijg je ook veel voor terug. Je bent een voorbeeld voor de kinderen die je begeleidt en je bouwt ook echt een mooie band met hen op.

Meld je hier aan voor de Job Alert

logo-sterk-huis