Studenten bedenken #GEENGEDOEKOE: een preventiecampagne over economisch geweld

patrick-perkins-ETRPjvb0KM0-unsplash

Hoe kunnen slachtoffers van economisch geweld eerder worden gesignaleerd? Voor hun afstudeeropdracht verdiepten Pleun Spanjers (student Social Work, Avans) en Annefleur Klein (student Communicatie IEMES, Fontys) zich in deze vraag en ontworpen een preventiecampagne over economisch geweld. 

Jaarlijks worden er ruim 63.000 gevallen van huiselijk geweld gemeld bij de politie. In werkelijkheid zijn de getallen nog veel hoger: naar schatting 219.000 slachtoffers per jaar. Onder huiselijk geweld valt meer dan veel mensen denken, of dan wat zichtbaar is voor de omgeving. Denk aan mensen die geen toegang hebben tot hun eigen geld of dit moeten inleveren, of mensen die van hun partner niet mogen werken of studeren. Dit noemen we economisch geweld.

De campagne #GEENGEDOEKOE

Pleun en Annefleur richtten zich op het risico op economisch geweld bij jongvolwassenen. Zij staan steeds meer op eigen benen, zelfredzaamheid is hierbij belangrijk. Om jongeren tussen de 16 en 27 jaar bewust te maken van wat economisch geweld is en hoe dit tot uiting komt, bedachten Pleun en Annefleur de campagne #GEENGEDOEKOE. Hoe eerder slachtoffers de signalen herkennen, hoe eerder ze hulp kunnen vragen en hoe beperkter de gevolgen kunnen blijven.

‘’Wij gunnen iedereen een veilige en gezonde relatie waarin je elkaar de ruimte geeft om te ontwikkelen op het gebied van werk en/of opleiding.’’ Pleun en Annefleur

Pleun en Annefleur bedachten drie Instagram posts met aansprekende teksten en beelden zoals ‘’Vroeger kreeg ik zakgeld van mijn ouders, nu van mijn partner”, en “Volgens mijn partner heb ik geen diploma nodig, hij zorgt wel voor mij“.

Naast de Instagram voorbeelden bestaat de campagne uit een informatieve flyer met een draaiwiel. Op de flyer wordt uitgelegd wat economisch geweld inhoudt. Door aan het wiel te draaien verschijnen er vragen in het gat aan de voorkant van de flyer. Door over de vragen in gesprek te gaan met de doelgroep kun je het onderwerp economisch geweld bespreekbaar maken voor jongeren.

”Met deze campagne willen wij bijdragen aan het voorkomen van economisch geweld onder jongvolwassenen door ze vroegtijdig te informeren en bewust te maken van signalen van economisch geweld. ’’ Pleun en Annefleur