Serious Game ‘The Gate’ bijna klaar voor de start

Entree the gate

Veel jongeren die onverwacht in een instelling terechtkomen, weten niet wat hen overkomt. Via beveiligers, toegangspasjes, schuifdeuren en liften belanden ze in een kamer. Daar valt de stilte. Terwijl (meestal) de moeder met een hulpverlener de gebeurtenissen en het papierwerk doorneemt, blijft de jongere een beetje verdwaald achter. Vanzelfsprekend krijgen jongeren ook meteen de juiste aandacht en ondersteuning, maar dit mag veel meer aansluiten bij hun belevingswereld. Speciaal voor hen ontwikkelt Sterk Huis daarom de serious game The Gate.

“The Gate is een spel voor kinderen van 10 tot 15 jaar die op de crisisopvang van Sterk Huis terechtkomen”, deelt Sabine Donders, projectcoördinator van The Gate. “Maar als je jonger of ouder bent of op een andere afdeling (zoals een behandelgroep) woont, kun je het spel ook spelen. The Gate sluit aan bij elke leeftijd en is makkelijk aan te passen aan de identiteit van andere afdelingen en organisaties. Het spel is dus toegankelijk voor een brede doelgroep.”

Draagvlak

“Jongeren krijgen bij binnenkomst bij een jeugdzorginstelling veel informatie, wat vaak niet beklijft door alle spanningen en nieuwe indrukken. Met de serious game gaat de jongere zelf op ontdekkingsreis en leert spelenderwijs de wereld kennen waarin hij of zij is terechtgekomen.”
Het idee voor een serious game (een spel met een leerdoel) werd enthousiast ontvangen en leverde Sterk Huis financiële ondersteuning op vanuit het Innovatienetwerk Jeugd, Stichting Kinderpostzegels, Stichting Zorgzaam en Stichting Bergmansfonds. “Ook loopt er nog een eigen crowdfundingsactie voor alle bijkomende kosten. Het draagvlak is groot. Onlangs konden we dankzij het Tivolifonds onze laptops, koptelefoons en controllers kopen. Verder kregen we van Stichting Kinderpostzegels nog extra budget om The Gate ook voor andere opvangorganisaties in Nederland op te zetten en dus verder op te schalen.”

Prototype

The Gate ontwikkelt zich in rap tempo door. “Na de lancering van de trailer is nu ook het prototype klaar, wat een prachtig beeld schetst van de look and feel van het spel”, vertelt Sabine. “We hebben het prototype inmiddels getest met verschillende jongeren in het GameLab van de LocHal. De reacties waren geweldig, de jongeren waren net stuiterballen: vetgaaf! Ook waren ze trots als ze een glitch (een hapering in het spel) ontdekten. Dit testmoment was ook waardevol voor Maarten van Broekhoven, gamedesigner van Studio Rightside, die The Gate ontwikkelt.”

Belevingswereld

Wat The Gate bijzonder maakt, is dat het spel aansluit bij de belevingswereld van de jongeren. In The Gate (verwijzing naar De Poort, crisisopvang van Sterk Huis) kom je als speler in een soort ondergrondse instelling en ga je op zoek naar positiviteit. In het begin is de gamewereld grauw en grijs, maar hoe meer doelen (quests) je behaalt, hoe kleurrijker de wereld wordt.
Sabine: “Het hoofdpersonage van The Gate is een aaibaar diertje. Als speler kun je ook nog uit andere figuren kiezen die bij je familie horen en belangrijk voor je zijn, zoals je moeder, zusje of broertje. De hulpverleners zijn insecten. Je komt ze allemaal tegen in het spel: de begeleiders, je mentor, een ambulant hulpverlener of de beveiligingsmensen, zoals mestkever John.”

Van onheilspellend naar kleurrijk

“Het begin van het spel geeft mooi weer hoe jongeren zich bij binnenkomst bij Sterk Huis voelen. De lucht is donker, maar toch schijnt de zon een beetje. Het is onheilspellend. Als je door de poort – The Gate, een grote kluisdeur – naar binnengaat, trilt het scherm en schuift de poort naar opzij. Dan ga je met de lift naar beneden, waar allemaal oogjes je in de gaten houden (verwijzend naar het gevoel dat jongeren zich in het begin vaak bekeken voelen). Eenmaal aangekomen in de grot, kan je op meerdere knopjes drukken. Er verschijnt dan bijvoorbeeld een insect: Hoi, ik ben je mentor. Tijdens het spel (je verblijf bij Sterk Huis) doe je opdrachten en zijn er allerlei geheime plekken (secrets) te vinden en doelen (quests) te behalen. Hoe meer kansen je grijpt en hoe meer nieuws je ontdekt, hoe kleurrijker je wereld wordt. Dit staat symbool voor je persoonlijke groei.”

Live

Met het prototype en de laatste testen en aanpassingen is het bijna tijd voor het volgende en meest spannende ‘level’: het live gaan! “Het streven is om The Gate in november 2022, tijdens De week tegen Kindermishandeling, te lanceren. Misschien bouwen we de personeelskantine van Sterk Huis dan om tot een serieuze gamehal of we bedenken iets anders spectaculairs.”

So… let the game (almost) begin!

Wil jij of jouw organisatie The Gate meespelen? Mail voor meer informatie naar sabinedonders@sterkhuis.nl. Of kijk hier voor meer informatie.