De ‘voordeur’ van Sterk Huis

klantenbureau-2

Als je om hulp vraagt, is één ding heel belangrijk: dat meteen de juiste mensen met het allerbeste advies voor je klaarstaan. Bij Sterk Huis verloopt dat eerste belangrijke contact via het Klantenbureau, de ‘voordeur’ van Sterk Huis. Het Klantenbureau is voor iedereen bereikbaar per telefoon, e-mail of chat.

“Het eerste contact dat mensen met Sterk Huis hebben, verloopt meestal via ons”, vertelt Leon Spenkelink, teamleider Klantenbureau Sterk Huis. “Iedereen kan ons bellen, mailen en chatten met vragen of voor advies. Het Klantenbureau is dus zeker niet alleen bedoeld voor verwijzers. Mensen met een hulpvraag mogen ons ook zelf benaderen.”

Laagdrempelig

Leon laat weten dat de hulp vanuit het Klantenbureau laagdrempelig is. “Mensen kunnen altijd vrijblijvend en op vertrouwelijke wijze contact met ons opnemen. Dat kan ook anoniem. Je hoeft ook niet meteen je hele verhaal te doen, maar door te vertellen wat er speelt, kunnen wij vaak al goed meedenken en adviseren. Een advies kan bijvoorbeeld zijn om eerst contact op te nemen met de huisarts of met de schoolmaatschappelijk werker. Of we kijken direct welke hulp binnen Sterk Huis passend is. Soms is het al helpend voor mensen om gewoon hun verhaal te delen. Ze voelen zich eindelijk gesteund en gehoord en weten dat ze er niet meer alleen voor staan.”

Gids

“De vragen die we binnenkrijgen zijn uiteenlopend”, aldus Leon. “Denk bijvoorbeeld aan telefoontjes van jongeren die het thuis moeilijk hebben en om advies vragen. Ook komen er veel mensen bij ons terecht die te maken hebben met huiselijk geweld. Ze weten niet welke stappen ze moeten nemen voor de juiste hulp. Het contact met ons is dan een eerste goede stap. Wij maken mensen wegwijs binnen de hulpverlening, als een soort gids. Het is vaak overweldigend en spannend voor mensen om aan te geven dat ze hulp nodig hebben. Wij willen de drempel richting hulp verlagen en het liefst helemaal wegnemen.”

Samen sparren

Ook voor verwijzers kan het Klantenbureau heel ondersteunend zijn. “Vaak sturen verwijzers ons een snel mailtje met een aanmelding, maar ik wil benadrukken dat we ook graag creatief meedenken in het voortraject. Sterk Huis heeft een breed aanbod, wat veel mensen niet precies kennen. Ze weten niet wat er allemaal nog meer mogelijk is. Een voorbeeld: onlangs werd een jongen aangemeld voor onze behandelgroep, waarbij wij als Klantenbureau aangaven dat we een uithuisplaatsing misschien konden voorkomen. We hebben toen de mogelijkheid van Multi Systeem Therapie (MST) aangekaart, waarmee een uithuisplaatsing van de jongen is tegengegaan. Door samen te sparren, komen we vaak tot de beste oplossingen.”

Ruime ervaring

Het Klantenbureau van Sterk Huis bestaat uit een inhoudelijk team dat verantwoordelijk is voor alle intakes en aanmeldingen en de telefoontjes aanneemt. Leon: “Een groot pluspunt is dat onze medewerkers allemaal ervaring hebben met het uitvoerende werk. Ik heb op behandelgroepen en als ambulant hulpverlener voor gezinnen gewerkt en andere collega’s hebben onder meer ervaring in de pleegzorg of vrouwenhulpverlening. Door onze grote kennis van zaken kunnen we op elke situatie inspelen. Belangrijk, want als iemand (vaak na lang twijfelen) eindelijk contact opneemt voor hulp, moet je dit moment aangrijpen en niet het verkeerde doen.”

Zo snel mogelijk de beste plek

“Ons doel is om mensen een welkom gevoel te geven binnen de hulpverlening en hen zo snel mogelijk op de beste plek te krijgen. Het is onze taak om meteen de goede dingen te doen en daarmee ook onnodige doorplaatsingen te voorkomen. Hiermee ondersteunen we ook onze collega-hulpverleners. Het is een mooi samenspel, wat allemaal begint aan onze desk.”

Bereikbaarheid Klantenbureau

Hulp of advies nodig? De mensen van het Klantenbureau denken graag met je mee en helpen je verder. Neem contact op via 013 543 30 73 (maandag tot en met vrijdag tussen 9:00 en 12:00 uur en tussen 13:00 en 17:00 uur), klantenbureau@sterkhuis.nl of per chat via www.sterkhuis.nl.
Heb je te maken met een crisissituatie, neem dan contact op met het Crisisinterventieteam via telefoonnummer 013 751 11 11 (tussen 9:00 en 17:00 uur) of via 0800 8013 (24/7 bereikbaar).