Nieuwe kindercampagne voor strijd tegen kindermishandeling

school die de wedstrijd heeft gewonnen

Het is al veel in het nieuws geweest: door de coronamaatregelen neemt het risico op huiselijk geweld toe en blijft het vaker verborgen. Reden voor de Taskforce Kindermishandeling Hart van Brabant en Sterk Huis om een vervolg te geven aan campagne Blue voor kinderen. Blue is een animatiefiguurtje dat kinderen leert dat het niet okĆ© is als iemand je pijn doet en dat er hulp is. Blue heeft zelf hulp gezocht en gaat nu zijn vriendinnetje Yellow helpen. Yellow is een ontwerp van kinderen uit de groep Flamingoā€™s van basisschool Westerwel.

Meer dan honderd duizend kinderen in Nederland hebben te maken met kindermishandeling. De verwachting is dat door de coronamaatregelen huiselijk geweld toeneemt en vaker verborgen blijft. Deze kinderen worden thuis uitgescholden, geslagen, verwaarloosd of zelfs genegeerd. Of ze zijn getuige van heftige ruzies thuis. Vaak weten ze niet dat hun situatie niet normaal is. En kinderen zijn altijd loyaal naar hun ouders.

Met de kindercampagne willen de Taskforce en Sterk Huis kinderen helpen bij het zelf herkennen en voelen van geweld. En ze helpen om iets te kunnen doen. In plaats van wachten en hopen dat iemand in de omgeving van het kind de kindermishandeling signaleert. Blue heeft ook een eigen website: www.zorgenomeenkind.nl/blue.

PremiĆØre op BSO Westerwel in Tilburg

Op woensdag 17 juni mochten de kinderen van SBO Westerwel als eerste naar het nieuwe filmpje van Yellow kijken. Sanne van der Schans, leerkracht van de groep die het ontwerp maakte: ā€œToen we naar het filmpje van Blue hadden gekeken, hadden heel veel kinderen in de klas iets te vertellen. Ze hadden allemaal hun eigen gedachtes over wat kindermishandeling is. Daarna zijn ze enthousiast aan de slag gegaan met een ontwerp voor Yellow, het vriendinnetje van Blue. De kinderen kozen voor een gele ster, omdat ze vinden dat iedereen een ster moet worden in praten over kindermishandeling.ā€

De kinderen kregen ook een prijs voor hun mooie ontwerp van Marcelle Hendrickx, wethouder jeugd en onderwijs gemeente Tilburg en voorzitter van de regionale Taskforce Kindermishandeling. Marcelle Hendrickx: ā€œHet is belangrijk dat op scholen het gesprek plaatsvindt over dit moeilijke onderwerp. Zodat kinderen weten dat ze niet de enige zijn als ze zich thuis niet veilig voelen. Maar ook dat andere kinderen weten dat misschien een klasgenootje het niet altijd fijn heeft thuis. Het verhaal van Yellow gaat over ouders die gescheiden zijn en veel ruzie maken. Dat komt helaas vaak voor.ā€

Campagne

De kindercampagne Blue is in november 2019 gestart. Het filmpje van Blue is op Youtube inmiddels 90.000 keer bekeken. De campagne met Yellow gaat op 17 juni van start. Blue is een idee van Garage2020 en is uitgevoerd door de regionale Taskforce Kindermishandeling en Sterk huis.

Meld je hier aan voor de Job Alert

logo-sterk-huis