We zien het als onze maatschappelijke opdracht grote problemen in gezinnen eerder in beeld te krijgen en intergenerationele problematiek te doorbreken. Hoe kan artificiële intelligentie (AI) Sterk Huis ondersteunen in onze maatschappelijke opgave? Met die vraag zijn we bij Sterk Huis aan de slag gegaan. In de komende maanden onderzoeken we hoe we AI kunnen inzetten als hulpmiddel voor cliënten en medewerkers. We richten ons op twee toepassingen.
Veel complexe problematiek wordt laat gesignaleerd of misschien had de problematiek zelfs voorkomen kunnen worden. Daarom zijn we bij Sterk Huis al langere tijd bezig met het ontwikkelen van persona’s die ons helpen beter begrijpen hoe onze doelgroep eruit ziet en waar de doelgroep vandaan komt. AI heeft de potentie om op basis van geavanceerde data-analyse in kaart te brengen welke persona’s bestaan en wat hen kenmerkt, waardoor we bij de start van een traject veel gerichter kunnen doorvragen en passende hulp kunnen aanbieden.
Daarnaast zien we dat de druk op de zorg en arbeidsmarkt onverminderd doorgroeit. In de toekomst zullen we meer moeten doen met minder mensen. We onderzoeken hoe met behulp van AI medewerkers op efficiëntere wijze verslaglegging kunnen doen. Dat kan wellicht veel tijd schelen en scherpere samenvattingen opleveren. Hierdoor houden we meer tijd en aandacht over voor directe cliëntencontacten.
Terwijl we geloven in de kracht van AI zien we ook de risico’s en aandachtspunten, zoals privacy, transparantie, validiteit en ethiek. We willen verantwoord omgaan met AI. Daarom zien we het nadrukkelijk als hulpmiddel en niet als doel op zich. We vinden nauwe samenwerking met onze cliënten, medewerkers én deskundigen in de ontwikkeling, validatie en evaluatie van AI belangrijk. Ook trekken we nadrukkelijk op met de partners in ons netwerk waarin we de ervaringen en lessen met elkaar uitwisselen.