Deze week staat bij Sterk Huis in het teken van de persona’s! Persona’s zijn fictieve personen die verschillende groepen vertegenwoordigen die baat hebben bij jeugdzorg, zoals kinderen, jongeren, ouders en verzorgers. Het ontwikkelen van deze persona’s is een belangrijke stap om de zorg in de jeugd- en gezinshulp nóg beter af te stemmen. Bij Sterk Huis willen we onze doelgroep beter leren kennen: wie zijn ze en waar komen ze vandaan?
Van idee naar realiteit
De gezichten achter dit onderzoek zijn Willemijn van Kalmthout en Lenke Balogh, onderzoekers bij Sterk Huis. Maar wat is een persona precies? Lenke legt uit: “Een persona is een fictief iemand die symbool staat voor een doelgroep. Het is geen representatief beeld, maar iemand die laat zien wie die doelgroep zou kunnen zijn.”
De ontwikkeling van persona’s is niet alleen waardevol voor medewerkers, maar ook voor ketenpartners en verwijzers, aldus Lenke: “Het helpt om een beter beeld te krijgen van de doelgroep en maakt het makkelijker om je in te leven. Ook nieuwe medewerkers begrijpen door persona’s vanaf het begin beter met wie ze werken.”
Bij Sterk Huis worden de persona’s samen met de doelgroep ontwikkeld. Zo hielpen acht jongeren mee bij het creëren van Jailey, een persona die een jongere op de behandelgroep vertegenwoordigt. Willemijn vertelt: “De doelgroep zelf ontwikkelt de persona, onder begeleiding van ons. Het is mooi om te zien hoe positief deelnemers reageren. Moeders met jonge kinderen vonden het fijn om herkenning te vinden bij elkaar, en jonge vluchtelingen waren trots dat ze iets hadden gemaakt wat echt serieus werd genomen.”
Nadat een persona is ontwikkeld, wordt deze gepresenteerd aan afgevaardigden van de doelgroep. Zo werd Jailey aan de jongerenraad getoond. Zij checken of het profiel herkenbaar is. De komende periode proberen we ieder kwartaal voegen we een nieuwe persona toe te voegen aan onze collectie.
Een realistisch en herkenbaar beeld
Persona’s maken het makkelijker om je in te leven in de situatie van de doelgroep. Willemijn: “Een persona geeft een gezicht aan de doelgroep en de mensen daarachter. Het maakt vragen tastbaarder, zoals: wat zou Jailey nu nodig hebben? Is dit wat ze zou willen?”
Dit perspectief helpt niet alleen om beter passende hulp te bieden, maar ook om gesprekken op gang te brengen. “Het is geen doel op zich,” legt Willemijn uit, “maar een middel om het goede gesprek te kunnen voeren en onze hulp kritisch tegen het licht te houden.”
Ook professionals en ketenpartners zien de kracht van persona’s. Willemijn vertelt hoe een persona zoals Mohammed, een jonge vluchteling, gebruikt kan worden: “We kunnen bijvoorbeeld buurtbewoners, verwijzers of beleidsmakers laten zien over wie we het hebben. Zo krijgen zij een realistischer beeld van de uitdagingen waar deze jongeren voor staan.”
Veilige manier om gevoelige thema’s te bespreken
Het werken met persona’s blijkt ook een veilige manier om gevoelige onderwerpen bespreekbaar te maken. Lenke: “Jongeren hoeven niet direct over zichzelf te praten, maar kunnen via de persona moeilijke thema’s delen. Bijvoorbeeld schoolverzuim, een gevoelig onderwerp bij jonge vluchtelingen. Over Mohammed praten lukt vaak wel, en zo komen we veel te weten.”
Willemijn vult aan: “Tijdens het vluchten maken jonge vluchtelingen vaak ingrijpende dingen mee, zoals geweld en seksueel misbruik. Professionals verwachtten vooraf aan de sessies dat dit lastig bespreekbaar zou zijn. Maar als je vraagt of Mohammed dat zou hebben meegemaakt, komen deze onderwerpen wel naar voren. Dat toont de kracht van persona’s.”
Praktische inzet
Persona’s worden niet alleen gebruikt in de dagelijkse zorg, maar ook geïntegreerd in trainingen en inwerkprogramma’s. Zo leren nieuwe medewerkers vanaf dag één wat de doelgroep nodig heeft en hoe ze hen het beste kunnen ondersteunen. Met het oog hierop wordt inmiddels ook een A.I- toepassing ontwikkeld. Ook worden persona’s ingezet bij presentaties, bijvoorbeeld voor rechters of advocaten, om een concreter beeld te geven van de groepen waarmee Sterk Huis werkt.
Met het persona-onderzoek versterkt Sterk Huis niet alleen de verbinding met de doelgroep, maar ook de kwaliteit van de zorg. Samen werken we aan een omgeving waar iedereen zich gezien en gehoord voelt.